Friday, February 28, 2014

Pitääkö vammaisuutta salata?

Kirjoitin eilen muutaman työhakemuksen ja mietin edestakaisin tiettyä asiaa, että kirjoitanko vai enkö kirjoita sitä siihen hakemukseen.

Tämä asia ei ole mun mielestä mitenkään nolo tai sellainen asia jota tarvitsisi salata, mutta se voi vaikuttaa työn saantiin jos työnantajalla on ennakkoluuloja siitä mitä työtehtäviä pyörätuolilla liikkuva ihminen voi tehdä.

Tästä asiasta tekee vaikean se, että jos kerron niin siinä näkyy että en salaa sitä, mutta silloin se voi rajoittaa mahdollisuuksia saada töitä. Jos sen sijaan en kerro niin voi tulla pikku yllätys kun tulen työhaastatteluun.

Olen kuullut mielipiteitä sekä puolesta että vastaan ja en haluaisi salata mitään mutta toisaalta haluisin  hyvän mahdollisuuden saada töitä.

Jos olette yhtään lukenut mun blogia ja Askia niin tiedätte että haluan ja pyrin kovasti muuttamaan ihmisten asenteita pyörätuolin käyttäjiä ja muita vammaisia kohtaan. Työn hakeminen on oiva ja mielenkiintoinen haaste jonka eteen olen valmis tekemään töitä.

Mitä mieltä te olette tästä ja miten te toimisitte tässä tilanteessa? 

8 comments:

  1. Mä olen tasan kerran maininnut vammaisuudestani ja silloinkin oli kyseessä amiksen merkonomilinjan pääsykokeet. Toki ensimmäinen kysymys oli kun haastatteluun pääsin: "No sulla kun on tuo CP-vamma, niin miten se vaikuttaa opiskeluun?". Järkytyin ja häkellyin kysymyksestä niin pahasti, että sain sanottua ettei se vaikuta lainkaan. En päässyt opiskelemaan kyseiseen paikkaan enkä ole sen jälkeen hiiskunut sanaakaan "ominaisuudestani". :D

    Musta tuntuu siltä, että tähän ainakinm mun kohdalla on kiinnitetty huomiota juuri silloin, kun se on ollut kaikista epäolennaisin asia koko hommassa.

    Itse siis olen hiljaa siitä työhakemuksissa ja muissa virallisissa papereissa, koska siihen kuitenkin tartuttaisiin ja meikäläistä kyseenalaistettaisiin, jos mainitsisin sen. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saa nähdä miten käy, koska kirjoitin sen nyt niihin työhakemuksiin... Toivottavasti mun asenne tarttuu työnantajaankin :)

      Delete
    2. No sul on muutenkin ASENNETTA, et kyl mä uskon! :)

      Delete
  2. Peruskoulussa meillä oli tehtävänä harjoitella työhakemuksen kirjoittamista. Silloin mainitsin myös vammastani, jolloin opettajani neuvoi poistamaan sen.

    Työhakemuksen tarkoitus on olla mahdollisimman houkutteleva, jotta hakija saisi kutsun haastatteluun. Itse en siis nykypäivänä mainitse, mutta olen kyllä valmis kertomaan haastattelussa, jos siitä kysytään.

    CP-vamma ei yksinään paperilla kerro ihmisen toimintakyvystä paljoakaan, mutta monissa ihmisessä se aiheuttaa vahvoja ennakkokäsityksiä, usein täysin vääriäkin. Siksi haluankin, että ihmiset näkevät minut ensin, ilman ennakoluuloja. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toivotaan parasta ja luulen että asenne ratkaisee :)

      Delete
  3. Ihmisillä on ihan järjettömiä ennakkoluuloja ja mun mielestä kannattaa ensin luovia tie haastatteluun ja siellä näyttää sitten se oma asenne. Ei ole noloa mennä työhaastatteluun kertomatta. Ehkä se jopa viestii sitä, että vamma ei ole itselle mikään the juttu ja jos se ei ole sitä itselle niin ehkä helpommin se ei ole sitä muillekaan. Ja voihan siitä ohimennen mainita haastattelukutsun saadessa ja tiedustella vaikka paikan esteettömyydestä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tämä on niin totta. Kannattaa pitää mielessä :)

      Delete
  4. Halusin myös vastata sulle omia mietteitäni tähän, mutta kun siitä olisi kuitenkin tullut pitkä kommentti, päätin tehdä aiheesta samantien blogipostauksen :) http://sit-up.blogspot.fi/2014/03/sulle-salaisuuden-kertoa-ma-voisin.html

    ReplyDelete