Monday, February 3, 2014

Kaikki eivät tarvitse avustajaa

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Viikonloppuna käytiin Hannan kaa tanssimassa Tampereella, missä tamperelainen tanssiseura järjesti mukavat tanssit live-musiikilla.

Asia, joka jäi askarruttamaan oli kuitenkin lipunmyyjän ennakkoluulo siitä että pyörätuolia käyttävällä henkilöllä on aina avustaja mukana.

Minä menin viemään vaatteita narikkaan ja sillä aikaa Hanna osti meille pääsyliput.
Hanna sanoi ostavansa 2 pääsylippua, johon myyjä vastasi "Avustaja pääsee ilmaiseksi".

Myyjä ei tajunnut että Hannalla ei ole avustajaa mukana ja osti toisen lipun minulle, ennen kun Hanna osoitti mua ja sano että tultiin tänne yhdessä tanssimaan. Avustaja olisi varmasti seissyt Hanna vieressä ja se on kyllä ihan yleistä tietoa että avustajat pääsee ilmaiseksi erilaisiin tapahtumiin.

Tämä juttu jäi ärsyttämään, koska tällä myyjällä oli ennakkoluulo että pyörätuolilaisella on avustaja mukana. Tiedän että moni tarvitsee avustajan ja se on erittäin hyvä että sellaisia on olemassa, mutta moni pärjää hyvin omillaan.

5 comments:

  1. Myyjä olisi tosiaan voinut kysyä, onko toinen lipunostaja avustaja. Olen itse ollut leikkauksen jälkeen pyörätuolissa hetken, mutten koskaan olisi osannut arvata avustajien pääsevän tapahtumiin veloituksetta. En tosin ollut muutamaa päivää pidempään, mutta kaikilla "kävelijöillä" homma ei välttämättä ole tiedossa. Toivottavasti oli kuitenkin mukava reissu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin olisi. Jep kaikki avustajat pääsevät ilmaiseksi tapahtumiin avustettavan kanssa, koska useimmat avustajat ovat palkattuja eli ne on töissä. Oli ihan mukava tanssia ja kehujakin saatiin :)

      Delete
  2. Niin on hyvä kertoa, että mahdollinen avustaja pääsee ilmaseks, koska kaikkiin paikkoihin ei valitettavasti pääse, vaikka pitäis päästä... Mut se tosiaan ei tajunnu, ettei Kalle oo avustaja ennenkö sanoin, että no sekin on tuolissa, mut kiva, jos päästätte ilmaseks :D

    ReplyDelete
  3. Mäkin olen lievästi CP-vammainen (jalat menee hieman omal tavallaan) ja mulla on ollut henkilökohtainen avustaja ainoastaan ala-asteen ensimmäisen kolmen luokan aikana. Sen jälkeen siitä luovuttiin, koska katsottiin mun pärjäävän itsenäisesti. :)

    Joskus oon toiminut "avustajana" ihan mielelläni mun kavereille, jotka ovat pyörätuolissa, jos heillä ei ole omaa avustajaa mukana. Oon kyllä sitä mieltä, että vaikka mä olenkin joskus ihan vapaaehtoisesti jeesimässä, ihmisten pitäisi enemmän puhua juuri sille pyörätuolissa olevalle eikä hänen avustajalleen. Oon ite ollut pari kertaa todistamassa sitä, että porukka puhuu pelkästään mulle eikä mun kaverille. :(

    Se vielä, että oon otettu siitä, että oon päässyt sun blogilistalle! :O Asennetta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hienoa että oot ollu avustajana. Oon huomannu että yhdessä pärjää äärettömän hyvin, kunhan molemmat auttaa toisiaan. Jatka säkin samaan malliin, sulla on hyviä ja aiheellisia postauksia.

      Delete