Monday, February 10, 2014

Kasvatus vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä

Tuli tässä mietittyä elämää ja sen kehitystä. Mun vanhemmat teki tosi paljon sen eteen että mulla oli mahdollisimman hyvä lapsuus ja ne tekee edelleen paljon mun vuoksi. Mun vanhemmat on saanut mut uskomaan itseeni ja kokeilemaan erilaisia juttuja. 

Tähän on varmasti vaikuttanut se että mua ei oo haluttu kasvattaa mitenkään eri tavalla ku mun isosiskoa (jolla ei ole mitään vammaa) eikä suojella mitenkään erityisesti vaikka mulla on CP-vamma. 

Moni vanhempi suojelee vammaisia lapsia liikaa ja sitten niistä tulee sellaisia jotka ovat riippuvaisia avustajista, vaikka kaikki johtuu siitä että ne ei ole saanut mahdollisuuden tehdä itse. En mitenkään hauku tai tuomitse avustajia, koska minullakin on ollut kouluavustaja peruskoulussa.

Pitäisi kuitenkin antaa lapselle mahdollisuuden yrittää tehdä itse, vaikka tämä vaatii aikaa ja hyvää kärsivällisyyttä vanhemmilta ja muilta läheisiltä.
Lapsi huomaa myös itse että oppii asioita ja tämä luultavasti lisää lapsen motivaatiota ja itseluottamusta.


En varmaan vieläkään osaisi esimerkiksi qpukea vaatteita päälle jos äiti ja isä olisi aina auttanut mua. Nyt osaan arvostaa sitä miten ne on kasvattanut mua. 


Muistakaa että tekemällä oppii! :)

2 comments:

  1. Hyvä kirjoitus! :)Kaikkien pitää antaa tehdä mahdollisimman paljon itse. Eläköön onnistumisen ja oppimisen riemu! :)

    ReplyDelete
  2. Asiallinen teksti, johon monen tulisi kiinnittää huomiota. Lähetin muuten sinulle haasteen :) http://prinsessabelladonna.blogspot.fi/2014/02/kahvipoytahaaste.html

    ReplyDelete