Monday, March 17, 2014

Vammaisen monipuolisuus

Moikka moi!

Ikuisuuskysymys, joka taas nousi esille: Millä sanalla pitäisi kuvata jonkun ihmisen liikuntarajoitteisuutta?

Jos kyseessä on pyörätuolia käyttävä henkilö, niin käytän itse sanaa tuolilainen.

Varsinkin vanhemmat ihmiset käyttävät sanaa pyörätuolipotilas tai rullatuolipotilas. Mun mielikuva potilaasta on sairaalassa makaava ihminen, joka ei pysty liikkumaan itsenäisesti ja tarvitsee apua monessa arkisessa asiassa. Pyörätuoli sen sijaan on mahtava apuväline, jolla moni ihminen pystyy liikkumaan itsenäisesti ja harrastamaan vaikka mitä, mielikuvitus on rajana.

Pyörätuolin ja rullatuolin ero on selkeä. 




Kuten te kaikki varmaan tiedätte, niin "vammainen" -sanaa käytetään valitettavan usein myös haukkumasanana. Mielestäni sana "vammainen" on hyvä sana, koska se on lyhyt, selkeä ja siihen kuuluu liikuntavammat, kehitysvammat ja kaikki muut vammat.

Johtuen siitä että tätä V-sanaa käytetään haukkumasanana ja silloin tarkoitetaan kehitysvammaista, niin moni (varsinkin nuoret) ei tiedä sanan todellista merkitystä.

Olen monta kertaa kuullut: "Ethän sinä ole vammainen". Kyllä minä olen, koska sana on erittäin kattava ja monipuolinen.

Oletteko joskus huomauttaneet ihmisille tästä asiasta ja sanan "väärinkäytöstä"?

20 comments:

  1. Nyt oli niin asia teksti ettei toista! Ite käytän itsestäni sanaa vammanen, koska niin se vaan on. Monesti oon joutunut selittämään sanan merkityksen, ja varsinkin tuohon että rullatuoli=pyörätuoli törmään liki päivittäin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Janika! Tää asia rupes vaan ärsyttää taas, niin piti vähän purkaa tekstiksi. Jos joku sanoo rullatuoli, niin huomautatko siitä vai annatko olla?

      Delete
    2. Riippuu ihan tilanteesta. Jos on joku ihan randomi, lapsi tms, niin annan olla. Mut jos on esim kaveri tms, niin huomautan kyllä, ja kovaan ääneen ;D

      Delete
  2. Mä taas vihaan sitä, että mua kutsutaan liikuntavammaiseksi, vaikkakin olen liikuntarajoitteinen. Kävelen kyllä omin jaloin, mutta jalat eivät toimi 100% niin kuin niin kuuluisi...joten eikö liikuntarajoitteinen ole silloin se oikea "määritelmä" :D
    Ainoat apuvälineet mitä kävelyyn kaytän, ovat tukipohjalliset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. On ja jokainen saa käyttää sitä sanaa mikä tuntuu hyvältä. Pointtini oli että ihmiset eivät tajua sitä että "vammainen" voi tarkoittaa todella monta asiaa eikä vaan kehitysvammaa.

      Delete
    2. Joo ei ymmärrä ei. Mullekin on huomauteltu mun kävelystä vaikka mitä ja on naurettu kun kaatunut. Eniten särähtää korvaan just toi kun käytetään vammainen-sanaa haukkumiseen -__-'' Oon myös törmännyt siihen, että jos on olemassa joku vamma, oot automaattisesti tyhmä. Siinä vaiheessa ainakin tekee mieli jo vedellä tauluun.

      Delete
    3. Tässä on se, minkä mä kuittaan! :) Itselläni sana "vamma" kalskahtaa hyvin negatiivisesti korvaan, koska monet tosiaan mieltää vammaisuuden lähestulkoon pelkästään kehitysvammaisuutena. Itse kutsun itseäni "liikuntarajoitteiseksi", mutta joidenkin kavereideni mielestä häpeän vammaisuuttani, kun käytän sitä sanaa. :O Se on ominaisuus eikä esimerkiksi "ongelma", niin kuin olen kuullut asiantuntijoiden sanovan. Vihaan sitä, jos joku mieltää vammaisuuden ongelmaksi, koska pikemminkin vammaisuutta suurempi ongelma on ennakkoluulot ja yleinen asennevamma.

      Siksi itse koen olevani ristiriita ja keikkuvani vammaisen ja "terveen" ihmisen välimaastossa. "Terve" ja "normaali" ovat myös niitä sanoja, jotka saavat tässä tapauksessa uuden negatiivisemman säväyksen.

      Kaverini sanoja lainaten: "Toimistotuolissa on rullat, mutta tämä on pyörätuoli". ;) Rääväsuu kuittaa!

      Delete
  3. Veit mun aiheen! Minunkin on siis ollut tarkoitus kirjoittaa tästä omia ajatuksiani. Tuo haukkumasanana käyttö on saanut ainakin mussa aikaan sen, että en sitä mielelläni käytä. Sanalla on niin leimaava ja vahvoja mielikuvia luova vaikutus, vaikka joissain tilanteissa sen käyttö on jopa välttämätöntäkin. Ehkäpä myös juuri tuo monimerkityksisyys aiheuttaa minussa tämän reaktion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sori :D Kyllä sä saat siteerata tai lainata tekstiä jos haluut osia tohon sun postaukseen :)

      Delete
    2. Samasta aiheesta eri näkökulmia on piristävä lukea, antaa palaa vain! ;)

      Delete
    3. Tulossa! Eri näkökulmat ovat ainakin minun kohdallani tuoneet itselleni uusia näkökulmia, joten on hyvä että tästä(kin) keskustellaan! :)

      Delete
  4. Kaverini, joka on käyttänyt pyörätuolia koko elämänsä ajan, käyttää itse aika usein tuolistaan sanaa rullatuoli :D Itse olen kävelevä ja rullatuoli sanana särähtää aika pahasti korvaan ja olenkin joskus korjaillut hänen sanojaan vaikka aika huvittavaahan tuo on että kävelevä huomauttelee tuolilaiselle siitä, millä nimellä hän apuvälinettään kutsuu :P

    ReplyDelete
  5. Makuasia, josta ei oikein voi kiistellä :D

    ReplyDelete
  6. Huomautan sanan "vammainen" väärinkäytöstä aina kuullessani, sillä ei vammaisen kuulu olla haukkumasana. Itse toimin henkilökohtaisena avustajana ja olen saanut ystäväpiirissäni asenteellisuuden muuttumaan. Kaikki erilainen pelottaa aina(tuolilaiset, tummaihoiset jne), mutta ihmisille selvittämällä ja heidän totuttamisensa eri asioihin auttaa aina.

    Henkilökohtainen avustaja Rovaniemeltä

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se on aina hieno fiilis kun pystyy vaikuttamaan ihmisten asenteisiin positiivisesti.

      Kunpa kaikki ajattelisivat samalla tavalla ja uskaltaisivat huomauttaa asiasta.

      Delete
  7. Mua ottaa pattiin pyörätuolin sanominen rullatuoliksi!! Veljeni on tuolilainen ja minua siskona loukkaa jumantsuikan paljon jos joku käyttää sanaa pyörätuolipotilas!! Hitto kun tekisi mieli olla silloin ilkeä vaikka monesti kyse on vain ajattelemattomuudesta/tietämättömyydestä/niin vieraasta asiasta ettei ole järkeviä sanoja.

    Erityisesti nuoret käyttää sanaa "vammainen" kuvaamaan jotain epäonnistunutta. esim. "tää koe meni niin vammasesti". Mua vituttaa tommonen kielenkäyttö aivan sairaasti!!!! Puutun aina kun kuulen. Joskus kaverinikin kehtaavat käyttää "vammainen"-sanaa tuollaisessa yhteydessä ja silloin tekisi mieli laittaa välit poikki. Sattuu ajattelemattomuus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itse vihaan myös sitä, kun nuoret käyttävät juuri tuota "vammaista" haukkumasanana, koska se luo ainakin mulle sellanen olon, että se on jotain ei-toivottua ja leimaavaa. :(

      Delete
  8. Hyvä kirjoitus! Musta on kuitenkin tärkeää korostaa myös sitä, että kehitysvammaiset eivät ole mitään kakkosluokan vammaisia, joita saisi jotenkin haukkua, eikä heitä tulisi käyttää perusteena vammainnen-haukkumasanalle... Ja kehitysvammainen ei ole yhtä kuin tyhmä, tai aivoton, niinkuin nämä haukkujat ehkä luulevat... Ja muuten itse vammaista pitää kutsua hänen omalla nimellään!!! Siitä voidaan keskustella millä sanalla vammaisuutta pitäisi kuvata... Ja tää kirjoitus sisältää hyviä ajatuksia siitä... :) Halusin vaan tarkentaa... Itse olen oppiinnut hyväksymään vammani paremmin viime vuosina ja nyt ei tunnu enää olenkaan niin pahalta sanoa, että olen vammainen tai minulla on vamma... Se on vain yksi ominaisuus, jonka olen valjastanut enimmäkseen positiiviseksi voimavaraksi <3

    ReplyDelete