Tuesday, November 18, 2014

Onko tasavertaisuus etuoikeus?

Se on fakta että vammaisilla ihmisillä on tiettyjä palveluita mitä ne saa käyttää vammansa takia. Nämä ovat esimerkiksi kuljetuspalvelut, apuvälineet, pyörätuolivessat ja erikseen merkityt pysäköintiruudut. Syy siihen että näitä palveluita on olemassa, on se että kaikilla on samat oikeudet elää, tehdä asioita ja olla osa yhteiskuntaa - näin ainakin pitäisi olla. 
Äsken mainitsemani asiat auttavat vammaisia ihmisiä arkisia asioita jotka muuten ei onnistuisi. Minä itse konttaisin jos minulla ei olisi kepit ja kodin ulkopuolelle ei olisi mitään asiaa ilman apuvälinettä.

Minä olen kuullut monta kertaa "Olisi niin helppoa mennä taksilla" tai "Kauppakassit on niin raskaita ettei niitä jaksaisi millään kantaa".

Käyttäisin mielelläni bussia jos matalalattiabusseihin pääsisi helposti sisään ja niitä menisi useammin. Kuljetuspalvelumatkoja minulla on rajoitettu määrä joten se olisi suuri helpotus jos pystyisin käyttämään julkisia liikennevälineitä rajattomasti. Taksikyydin omavastuu tietysti vaihtelee riippuen kunnasta, mutta se ei pidä paikkansa että saataisin kaikki palvelut ilmaiseksi.
Jos pystyisin kävellen kantamaan ostoskassini autoon niin jättäisin mielelläni "invapaikan" vapaaksi sitä enemmän tarvitseville.

Tuntuu hullulta että ihmiset pitävät sitä epäreiluna että yritetään saavuttaa mahdollisimman tasavertainen yhteiskunta, jossa kaikki voisivat kantaa oman kortensa kekoon.

1 comment:

  1. Se on kato kun suomalainen pitää kiinni oikeuksistaan: ettei vaan kukaan vahingossakaan pääse helpommalla kuin minä, niin auotaan sitten päätä niillekin, joilla ilman tukea olisi elämä vaikeampaa. Ihan vaan varmuuden vuoksi kun niin peruskateita ollaan... ��

    ReplyDelete